TURNKEY OFFICE IIDABASHI
2021
Office
JP
EN
私たちはオフィスをデザインするとき、その企業の背景や、経営者の思い、その企業の持つ文化や製品を観察、分析しながらデザインのきっかけを探します。しかし今回のプロジェクトはセットアップオフィスであるため入居する企業が決まっていません。つまり、デザインのきっかけがありませんでした。そこで私たちは「働く」というオフィスでの活動そのものに焦点を当て、デザインの構築を行いました。

「働く」の中でも特に着目したのは3つのポイントです。
自宅のように、心地よく働くことができる「快適性」。
潜在的な能力を引き出し、生産性を高める「集中」。
共に働く仲間や同僚と時間を共有することができるからこそ可能な「セッション&コミュニケーション」。
この3つのポイントを軸に据えながら、Activity-Based Working(作業に合わせて最適な労働空間を選択可能な働きかた)が実現可能な様々なセットアップとシーンを一つのオフィスにコンパクトにまとめました。

また、その空間をよりデザイン性の高い空間へと昇華させるために『COLORS』というキーワードを掲げています。
家具や素材を注意深く3つのカラートーンに整理することで、多様な機能が連続性を持った一つのオフィスとなるようにデザインしました。

オフィスは、一人ではなく、複数の仲間とともに働く場所です。
仲間の多様性を受け入れながらも、オフィス全体には一体感がある。
個々のモチベーションが高まり、一人では思いもよらなかった発想が浮かぶ。
そんな雰囲気を実現するために、「ペールグリーン&ブラウン」「ナチュラルウッド&グリーン」「ブルー&オレンジ」の3つのカラーコンセプトによって入居する企業に一体感が生まれることを目指しました。

わかりやすくシンプルなカラーリングはそのままでも、あるいは入居企業のイメージに合わせてカスタマイズすることも可能で、入居後のリクルートやプレスリリースといったパブリシティにも活用することができます。その結果、空間だけでなくそこで働く人々の「色」も引き立つオフィスとなりました。

Photo: Second Wind
When designing an office, we search for design motives while observing and analyzing the background of the company, the thoughts of the management, the culture and products of the company. However, this project was a setup office, and the design direction was limitless. Therefore, we focused on the office activity of "working" and built the design.

We focused on three points in particular in working.
"Comfort" which allows us to work comfortably as if we were at home.
"Concentration" to bring out your potential and increase your productivity.
"Sessions and communication" where you can share your time with your colleagues.
With these three points at the core, we have compactly put together in one office various setups and scenes that make it possible to realize Activity-Based Working.

Design concept "COLORS" is aim to develop the space into a space with higher design.
By carefully organizing furniture and materials into three color series, we designed the office so that various functions are connected.

An office is a place to work with multiple colleagues, not just one.
While accepting the diversity of colleagues, the entire office has a sense of unity.
Individual motivation increases, and ideas that could not have been imagined by one person come to mind.
In order to realize such an atmosphere, we aimed to create a sense of unity among the companies that move in through the three color concepts of "Pale Green & Brown", "Natural Wood & Green" and "Blue & Orange".

Photo: Second Wind