「北欧、暮らしの道具店」を運営するクラシコムのオフィス。クラシコムが作るECサイトやSNS、YouTubeなどのコンテンツは見れば見るほど奥が深く、「北欧の暮らし」的な世界観に溢れているように見えます。「オフィスを聖地のような場所にしたい」という創業者の要望を受けたとき、そんな会社の世界観に溢れるオフィス空間にしたいと思ってしまいました。しかし、クライアントと何度も空間の方向性について議論を重ねるうちに、その世界観はデザインの作り込みや物の量によって生み出されている物ではないという事にだんだんと気付かされていきました。一歩引いてECサイトを見てみると、各コンテンツの写真は物に溢れていますが、そのプラットフォームとしてのサイトはあくまでもシンプルです。そこでオフィス空間はギリギリまでシンプルでありながら、そこで働く人や生み出される成果は世界観で溢れ、企業の雰囲気が滲み出すような場所にするべきだと思いました。
クラシコムの熱烈なファンでもある社員たちがこの新しい空間で働いている姿を見たとき、その振る舞いやスタイルが空間にピッタリとフィットして、オフィスが完成した感じがしました。
Photo:Tomooki Kengaku
The office of Kurashicom Inc.,a company operating the E-Commerce website "Hokuo Kurashi no Dougu-ten (Store of Scandinavian lifestyle tools )". Their website and contents including socail media and youtube pages are all filled with the mood of Scandinavian lifestyle which captures the viewers' hearts to come back for more. So when we received the request from their founder "to create an office like a sacred place" we were tempted to create an office overflowing with such mood. However, through discussions with the client on the design concept, we came to understand that this Scandinavian feel cannot be realized by compiling details into the design work or filling the space with such objects. Once again looking at their website but this time taking a step back for a wider view, we noticed that the pictures on each pages are filled with objects, but the website as a whole, holding all those contents as a platform, is nothing but simple. From this finding, we decided to create a workplace in the most simple form possible, to leave the space for their people and their work to fulfill with the brand's unique mood, since the employees themselves are the biggest fans of their brand.
It was only until we saw the employees settled in and working in this new environment, that we knew this office fully supports the workstyle and the space was truely completed.
Photo: Tomooki Kengaku